عمیق ابزار سرباز صنایع دستی شهرستان سرباز

عمیق: ابزار سرباز صنایع دستی شهرستان سرباز رنگین کمان صنایع دستی سیستان وبلوچستان

گت بلاگز وب‌گردی دلایل مخالفت مجلس با عوض کردن تقویم آموزشی کشور

در حالی که آموزش و پرورش از طرح سناریوهایی جهت عوض کردن تقویم نظام آموزشی کشور دفاع می کند، مجلس با طرح ادله هایی عوض کردن تقویم نظام آموزشی را به صلاح کشور

دلایل مخالفت مجلس با عوض کردن تقویم آموزشی کشور

به گزارش گروه وبگردی گروه تحریریه سایت جوان، احمد عابدینی قائم مقام دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به ابعاد گسترده نظام آموزش و پرورش گفت: تقویم آموزشی ابعاد گسترده ای از جمله زمان، فضا، تجهیزات و غیره دارد که در این بین بدون توجه به عنصر وقت که مشمول بر روزها، هفته ها و ماه های آموزشی است قطعا تحقق اهداف آموزشی غیرممکن می شود.

عبارات مهم : آموزش

او با بیان اینکه که برنامه ریزی تحصیلی دانش آموزان پروسه ای علمی و قانونمند است یادآور شد: اینکه دانش آموزان به چه میزان وقت جهت آموزش نیازمند هستند بحثی علمی است که متناسب با سن و سطح علمی دانش آموزش تهیه و تنظیم می شود.

او بحث وقت در عنصر یادگیری را امری بسیار مهم توصیف کرد که در یکصد ساله اخیر آموزش و پرورش اهتمام خاص ای به آن شده است است.

عابدینی راجع به بازبینی در تقویم آموزش و پرورش کشور گفت: این چهاردهمین باری است که در تقویم آموزش و پرورش کشور بازبینی می شود که تعطیلی های اخیر ناشی از آلودگی هوا در این سال ها یکی از این دلایل است.

قائم مقام دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با ارائه سناریوهایی جهت اصلاح تقویم آموزش و پرورش کشور تاکید کرد: نخستین طرح ما این است که در بازه زمانی 15 شهریور تا 15 مهر فعالیت مدارس شروع شود، به دنبال آن 14 روز هم به عنوان تعطیلات زمستانی در نظر گرفته شود.

او درمورد طرح دوم آموزش و پرورش جهت تقویم آموزشی کشور افزود: سناری دوم این است که مدارس از همان ابتدای مهر شروع و دو هفته هم تعطیلات زمستانی متناسب با اقلیم هر استان در نظر گرفته شود.

او درمورد سناریوی سوم آموزش و پرورش جهت اصلاح تقویم نظام آموزشی کشور تاکید کرد: در این طرح تعطیلات متناوب در طول سال را خواهیم داشت و سناریوی چهارم هم تعدیل تعطیلات در نشام آموزشی است لیکن ما 126 روز تعطیلی داریم که از این حیث در کل دنیا پیشتاز و مقام اول را از آن خود کرده ایم.

عابدینی در پاسخ به انتقادی که نسبت به شکل طرح اصلاح تقویم آموزشی وارد شده است بود افزود: شکل لایحه را می توان اصلاح کرد، در حال حاضر ضرورت و فلسفه این بحث حائز اهمیت است که آیا اصولا این اصلاح نیاز بخش آموزش کشور است یا خیر؟

او تعدیل تعطیلات جهت نظام آموزشی را کاری سخت توصیف کرد و گفت: ما می دانیم که 2 هفته تعطیلات عید بسیار زیاد است ولی این عنوان با فرهنگ مردم گره خورده لذا هرگونه عوض کردن در این عرصه می تواند تبعاتی به دنبال داشته باشد، بازگشایی مدارس در 15 شهریور هم می تواند مشکلاتی را در جامعه ایجاد کند لیکن بازگشایی مدارس در ابتدای مهر یک نوستالژی جهت خانواده ها به حساب می آید.

او با بیان اینکه در کشوری که تنوع اقلیمی وجود دارد نظام آموزشی هم باید سیال و متناسب با آن اقلیم باشم گفت: جهت مقطع ابتدایی 925 ساعت آموزشی در نظر گرفته شده است که اگر تعطیلات زمستانی و آلودگی هوا واقع شود طبیعتا از این میزان ساعت کم می شود.

او ادامه داد: بیشترین تعطیلات در آموزش و پرورش در دنیا، نخست متعلق به ما با 126 روز و بعد از ما به ترکیه با 125 روز تخصیص داده شده است دارد.

عابدینی با طرح سوالی گفت: جدول برنامه درسی ما در بعضی از موارد از جمله ساعات آموزشی از کشورهای توسعه یافته هم زیاد است ولی پرسش این است که وقوع تعطیلات ناخواسته چه بلایی سر نظام آموزشی کشور می آورد؟

او با انتقاد از تعطیلات 90 روزه تابستان و تاثیر آن در نظام آموزشی کشور افزود: در تابستان ما شاهد دوری 90 روزه دانش آموزان از کتاب و درس هستیم که معلم جهت بازگرداندن دانش آموزان به تحصیل باید وقت زیادی صرف کند تا اصطلاحا دانش آموزان دوباره گرم شوند این وقفه از جمله اشتباهات مدل آموزش و پرورش کشور در حال حاضر است.
قاسم احمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دیگر مهمان برنامه گفت: اسفند ماه سال 95 لایحه ای با نام عوض کردن تقویم آموزشی به مجلس آمد که در گام اول مسئله اینجاست که نام این لایحه بازگشایی مدارس عنوان شد در صورتی که نشانه آن عوض کردن تقویم نظام آموزشی است.

احمدی ادامه داد: در دیگر اهداف این لایحه، کم کردن آلودگی هوای کلان شهرها که به شرکت محیط زیست ارتباط دارد نه وزیر آموزش و پرورش عنوان شده است است و باید برطرف شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: جهت این تغییرات هم 4 سناریوی متفاوت در لایحه بازگشایی مدارس، پیشنهاد کردند ولی باید به این توصیه توجه کرد که واژه “مهر” در کشور ما با گوشت و خون معلم، دانش آموز و خانواده های ما عجین شده است است.

او افزود: این تغییرات تقویم نظام آموزشی در سال 76 هم مطرح شد، به تصویب هم رسید ولی با نظر سنجی هایی که انجام گرفت به این نتیجه رسیدند که این عوض کردن به اوضاع دوران قبل بازگردد و ملغی شد.

احمدی گفت: به عقیده بنده این تغییرات در تقویم نظام آموزشی در شرایط فعلی اصلا نیاز نیست و کیفیت آموزشی و وقت مورد نیاز آن در همین شرایط فعلی هم توانایی اجرایی دارد و لزومی ندارد تعطیلات و وقت آموزشی مدارس را عوض کردن دهیم.

او ادامه داد: شرکت کنترل آلودگی هوا بر اساس سنجش شاخص هایی به این نتیجه می رسد که میزانآلودگی هوای یک شهر چه میزان هست، آیا این همکاران جهت عوض کردن تقویم آموزشی با شاخص عمل کردند؟

احمدی با اشاره به داشتن اختیارات مدارس و ادارات آموزش و پرورش جهت اعلام تعطیلی مدارس گفت: در حال حاضر هم جهت شرایط خاص مانند گرما، سرما و آلودگی هوا می توانند مدارس را تعطیل اعلام کنند و نیازی به این لایحه نیست.

او افزود: بحث اقلیمی بودن آموزش پرورش و تفاوت تقویم های آموزشی با یکدیگر پرسشها زیادی را به وجود می آورد به عنوان مثال دانش آموزان یک منطقه بر اساس تقویم خود باید یک درس را سریعتر از دیگر مناطق امتحان بدهند و دیگران دیرتر که وقت مورد نیاز را جهت آماده بودن در اختیار نداشته باشند که این در آینده آنها جهت گزینش رشته هم دچار می شوند.

احمدی گفت: کتاب های درسی ما بر اساس فصل ها نوشته و تنظیم می شوند و اگر بنا باشد تقویم آموزشی ما دچار تغییرات شود، تالیفات هم دستخوش عوض کردن می شوند.

او افزود: توصیه مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که نظام ما سالی واحدی است نه ترمی واحدی و با تعطیلی هایی زیاد مابین سال تحصیلی فضای خالی بین درس و تعطیلات مشکلاتی را جهت دانش آموزان و معلمان به وجود می آورد.
احمدی ادامه داد: تغییرات در تقویم آموزشی باید بر اساس اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین باشد که در این اسناد بالادستی تاکید شده است به هیچ عنوان نباید وقت امتحانات نهایی عوض کردن کنند.

وی افزود: در قانون سابق بازگشایی مدارس، بحث اینکه هیئت دولت اختیار دارد که در مناطق گرمسیری خودش جهت تعطیلات یا بازگشایی مدارس اقدام کند لحاظ شده است هست. بنابراین این لایحه همان قانون قبل بود به همین جهت کمیسیون آموزش با لایحه بازگشایی مدارس مخالفت کرد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: وقت بازگشایی مدارس همان اول مهر است ولی در این لایحه مطرح شده است بود که وقت بازگشایی 15 شهریور باشد که با آن مخالفت شد.

احمدی با اشاره به آینده این لایحه در مجلس گفت: این لایحه درکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با 17 عضو و 10 رای منفی رد شده است است و ما درحال تهیه گزارش رد این لایحه هستیم که در گام بعدی جهت رای گیری نهایی به صحن مجلس می آید.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر
انتهای خبر/

واژه های کلیدی: آموزش | تقویم | آموزشی | آموزش پرورش | تعطیلی مدارس | تیتر امشب | تغییر تقویم آموزشی | آموزش و پرورش

دلایل مخالفت مجلس با عوض کردن تقویم آموزشی کشور

دلایل مخالفت مجلس با عوض کردن تقویم آموزشی کشور

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog